Esthersimone.reismee.nl

Eerste week

Ontmoeting Famillie Reid!

Op vrijdag 27 september werd ik opgehaald van het hotel, waar ik de eerste dagen was verbleven. Ik werd opgehaald door de Host mom Rachael, die me via een weg door auckland heen naar hun huis in Stonefields. Ze zijn drie weken geleden verhuist vanuit Wellington, voor het werk van Struan. Ze wonen in Stonefiels naast een kleine berg, die Mount Wellington heet. (Stonefiels is een soort Grote wielen, wie in 3 jaar super veel huizen hebbben gebouwd en het stonefields hebben genoemd) het is een mooi huis, van de buiten kant lijkt het op een houten huis.(zoals ik in woonde op de Hooipolder) maar van binnen is het het zelfde als een stenen huis. Goed geisoleerd en lekker warm, met veel ramen. (want bij de orientatie vertelde ze ons dat electrictie heel erg duur is, dus ze geen verwarmining hebben :O) bij mijn famillie valt het mee, ( ze werken erg hard en hebben goede banen dus kunnen ze vloer verwarming veroorloven:P) het huis heeft een mooie grote open keuken, grote woonkamer en een speelkamer. Boven hebben ze 5 slaap kamers en 2 badkamers, dus lekker groot!

Dus op vrijdag 27 september, gingen we naar hun huis waar de kinderen al thuis waren met hun tijdelijke nanny. Er zijn twee kinderen, Elena van 5 en Caius van 3 jaar. De host vader struan kwam rond 6u thuis van zijn werk trip, en daarna kwam Sarang thuis. Sarang woont bij hun in huis voor een aantal jaar nu(ook in wellington, dus hij is mee verhuist) Hij werkt bij struan op kantoor, en studeert daarnaast ook nog dus je ziet hem niet zovaak. Maar toen hij thuis kwam had hij Pizza mee genomen, super lekker maar hij had ook een fruit pizza mee genomen(klinkt raar maar het is zoo lekkerJ) in de avond vertelde hun een beetje wat ze wouden doen op zaterdag dus dat ik vroeg op moest staan als ik mee wou. (ze houden van goede wijnen dus dronken super lekkere rode wijn).

Zaterdag

Ik stond om 7 uur op, om om 8u te vertrekken naar lamkalf day. We reden naar pukekohe, het is waar alle boerderijen zijn en in het midden van alle weilanden is een school voor kinderen die op een boerderij wonen. Maar lamkalf day is een dag waarbij alle kinderen hun dieren showen(ze krijgen een lammetje of een kalf wanneer ze super klein zijn, die ze opvoeden als honden) eerst hebben ze een ronde waar ze een rondjes moeten lopen en moeten laten zien hoe ze er uit zien en of ze goed luisteren. Daarna heb je een ronde waar bij ze een parkoer moeten lopen, en als laatste hebben ze een ronde waarbij iedereen mee doet en dit jaar was het thema je favoriete sprookje dus was iedereen verkleed en hun dier ook(super grappig om te zien) dus we kwamen daar aan en ze hadden overal kraampjes neer gezet om geld in te zamelen. Je kon van alles doen, maken en eten. Zag er super leuk uit. We waren daar heen gegaan omdat Rachaels neef zijn kinderen deden daar aan mee. Nadat we daar waren geweest ging we rond 13 uur naar huis om te lunchen. Na de lunch zijn we naar het strand gegaan, voor het strand moet je ongeveer 10 minuten in de auto en dan ben je er. We gingen naar Misson bay een mooi stuk, waar je een mooie wandeling kan maken en vervolgens kwamen we bij een grote speeltuin. De kinderen gingen op de fiets mee terwijl wij gingen wandelen(ja fietsen, super leuk). Na het strand zijn we met de auto naar Auckland stad gereden om door de stad te rijden en te laten zien waar alles is (sorry maar Auckland is niet zo mooi) rond 18u waren we weer thuis. Maar door dat je zo vroeg op bent ga je ook vroeg naar bed, maar ik ging nog even skype met Rob, Tiny en Naomi en Nora. Dat was leuk om ze even via skype te zien en met ze te praten.

Zondag

Op zondag kon ik een beetje uit slapen(tot 9uJ) want om 10 u ging ik mee naar zwemles, (heel anders dan bij ons, je gaat dus als je drie jaar bent op zwemles) ze krijgen les in groepen van 2/3 kinderen, super fijn want dan leren ze super veel. Tijdens de zwemles had ik er met Struan over dat ik zwemles gaf in Nederland, dus Struan had gevraagd of ze nog mensen nodig hadden J !! ook had Racheal een zwembad 10 ritten kaart voor me gekocht waar mee ik s ochtends van 6-7 u baantjes kan zwemmen. Na de zwemles gingen we op onze fietsen naar vrienden van racheal en Struan. Bij wie we gingen brunchen, super lekker uit gebreiden brunch. Na het eten ging ik samen met Racheal en Nicola(vriendin van Racheal) Mount Wellington op wandelen met hun hond Molly. Wow het was een mooie wandeling, en je had een geweldig uitzicht vanuit de top! Ze vertelde me waar alles was en welke bergen het allemaal waren. Na de wandeling gingen we naar huis waar ik even rustig op mn bed kon liggen en met blog kon bewerken, en mijn verhaal over de orientatie dagen kon afmaken. Maar Racheal vroeg me of ik mee wou boodschappen doen, dus ja ik wou dat wel zien, (wow het was super groot ongeveer als in frankrijk) (waar we chocolade paste voor mij kochten:P) en als je afrekent stoppen ze alles in plastic zakjes maar het is een soort rond draai ding zodat ze alles bij elkaar stopte, wat bij elkaar hoort. Daarna aten we als een familie samen taco`s (de kinderen eten altijd eerst en dan de ouders als de kinderen liggen te slapen) na het eten legde ze nog een paar regels uit ik kon doen met hun of waar ik op moest letten. En ik moest een Kip klaar maken( in de winkel verkopen ze bijna alleen maar hele kippen)

Maandag

Ik stond op om 5:45 om te gaan hardlopen rond om Stonefields (ongeveer 5km) dus om 6u begon ik heel goed aan mn rondjes maar er zijn hier toch best wel veel heuvels (niet de brug bij Maaspoort maar hoger en langer) mijn rondje ging goed tot ik bijna bij het einde was, toen moest ik afslaan en nog een keer afslaan maar ik na de verkeerde afslag dus was ongeveer 2km omL. Maar uit eindelijk kwam ik bij Mount Wellington en kon ik daar naar beneden om vervolgens naar huis te kunnen rennen. Om 7:15 krijg ik de kinderen en kunnen de ouders snel klaar maken en om 7:30 vertrekken naar hun werk( Struan is een junior baas bij hoofd kantoor BP en Racheal is manager bij Kiwi bank). We gingen die ochtend tekenen en ik maakte kleuren in het nederlands om te oefenen. Om 9u gingen we naar de speeltuin, hun met de fiets ik lopend(geen goede beslissing hun gaan zo snel) maar ze hebben als regel dat ze moeten wachten bij waar je moet oversteken tot ik kom. Omdat ik nog dingen moest regelen met de bank had ik rond 11:30 in Newmarket af gesproken met sarang zodat hij me kon helpen. Dus om 10 uur ik met de kinderen snel naar huis gegaan, om ons klaar te maken om , rond 10:45 de bus te nemen richting Newmarket. Newmarket is een voor stad maar erg groot, waar allemaal dure winkels zitten.(ze hebben body shop:O) Daar is waar de BNZ bank zit en ik kon afspreken met sarang zodat hih me kon helpen. Nadat de bank was geregeld gingen we lunchen en natuurlijk warme chocolade melk drinken(ze zijn er dol op en eten er marsmellows bij:O) na de lunch gingen we terug naar de bus(waar we 30 minuten moesten wachten omdat onze bus maar 1x in het uur rijdtL) thuis aangekomen waren ze zo moe dat ze van mij een film mochten kijken en daarna nog even creatief geweest en wat nederlandse kleuren op geschreven. Daar na ging ik koken(ik kook elke dag voor de kinderen zodat ze om 5u kunnen eten en de ouders daarna nog tijd met hun kunnen door brengen maar Rachael is meestal rond 5u thuis dus dan kan ze helpen met zorgen dat ze hun eten op eten:P) en in de avond ben ik nog even naar de Bar geweest met Vanessa (duitse Au pair die bij mij in de straat woont) (de bar is ongeveer 50 meter lopenJ) bier is per stuk 9 dollar:o)

Dinsdag

Om 5:45 ging mijn wekker, om rond 6u in het zwembad te liggenJ. Ze hebben hier niet zo als in nederland dat je vrij kan zwemmen, maar er is een trainer die verteld wat je moet doen(heel intensief maar zo goed voor jeJ) om 7:15 gingen de ouders richting werk en nam ik de kinderen onder mijn hoede(ik koffie drinken en kijken hoe de kinderen spelen:S) rond 9u gingen we op onze fiets (naja hun op de fiets en ik er achter aan snel lopen, ze zijn niet bij te houden:o) richten een soort van park, waar een groot meer is waar veel eenden en vogels te vinden zijn. ik had brood mee genomen dus konden we de eenden voeren. Na het eenden voeren nog even gespeelt in de speeltuin waar we langs kwamen om vervolgens onze weg te vervolgen naar huis. Thuis wat geluncht en daarna water gevecht gedaan in de tuin(was een super mooie dag van 25 graden) daarna de middag nog wat geknutselt en hebben we nederlands woorden gemaakt(want Elena vraagt altijd wat is dat) dus hebben we op papier de woorden geschreven om ze vervolgens overal op te plakken(zie foto) s avonds na het eten had ik afgesproken met Romy in de stad om, een beetje afscheid van haar te nemen omdat zij gaat rond reizen door NZ heen!! Maar we gaan Sinterklaas samen vieren dus rond 1 December is ze weer even in Auckland!

Woendsdag

Deze ochtend had ik een rust dag dus kon ik heerlijk uitslapen tot 6::45, we hadden deze ochtend rond 9u met Nicola(vriendin van Rachael die ik zondag had ontmoet) afgesproken om naar Devenport te gaan met de auto. Devenport is een stad die aan het strand ligt en echt zo mooi is(serieus lijkt wel een paradijs, het strand de huizen er om heen en niet te vergeten het uitzichtJ) dus we waren naar het strand gegaan waar we een hele leuk ochtend hebben gehad vooral omdat het 26 graden was J) Rond 12:30 hadden we met Rachael afgesproken om te lunchen, vlak bij haar werk! Weer thuis aan gekomen zijn we weer aan de knutsel begonnen(wordt steeds meer een crea bea:O) Ook hadden verstoppetje gespeeld en tikkertje! (Elena en Caius zijn echt super leuk en hebben zoveel energie) die avond had ik nog even met Nora geskypt (the lucky one) maar ging al weer vroeg slapen.

Donderdag

Deze ochtend had ik afgesproken met Vanessa om te gaan hardlopen want ze wou graag mee lopen. (Dus zijn we van 6 tot 6:45 sportief geweest!) vandaag was ook de dag dat we s avonds naar hun zomerhuis zouden rijden(ja je leest het goed hun zomerhuis:o) dus tussen door moest ik mijn was doen en mijn tas inpakken. Omdat het weer wat minder was die dag hebben we veel binnen gespeelt en geknutselt! Ook hadden we met nederlands geoefend met de woorden die we hadden op geschreven en overal hadden opgeplakt! ( zo handig want soms weet ik iets in het engels niet en dat leren hun mij) daarna mochten ze een film kijken en kon ik even (50 minuten:O) skype met Iris!! en daarna kon ik snel wat eten voor ze maken zodat hun gegeten hadden voordat we in de auto zouden stapen naar hun zomer huis!

Mijn eerste week in het kort op geschreven maar het was super leuk, maar ook vermoeiend! Ik ben nog steeds blij met mijn beslissing om naar New Zealand te gaan! Het engels gaat ook steeds beter, het gaat al iets meer op de automatisch piloot als je iets wilt zeggen en als ik iets niet weet dan leggen mijn host ouders het op een andere manier uit zodat ik het wel snap(eigenlijk iedereen wel, overal willen ze je helpen en zijn ze super vriendelijk!)

*Om je wat zicht te geven op de regels die de kinderen hebben, want ik beschrijf ze natuurlijk hoe lief, leuk en enthousiast ze zijn maar het blijven kinderen, dus proberen ze je uit tot hoe ver ze kunnen gaan. ( Deze week was het: je bent mn moeder niet, je hebt niks te vertellen, van papa mag het wel en ik mag zelf bepalen wat ik doe of wil gaan doen)

Hun regels in het algemeen zijn:
-altijd alstublieft en dankje wel zeggen bij alles(mag ik alstublief een appel of wil je me alstublieft even helpen met iets) (echt heel goed, ze zijn heel respect vol naar iedereen) (alleen ik moet er zo op letten dat ik dat ook doe en er op let dat hun het naar mij doen)

Als ze iets doen wat niet mag moet je tot 3 tellen en als je bij 3 bent en ze doen het niet wat je vraagt zet je buiten, en moeten ze op de deur kloppen en dan vraag jij wie is het, en hun moeten dan als antwoord geven aardige Elena. Dan doe je de deur open en moeten ze sorry zeggen en het als nog doen wat je vroeg.

P.S als je mijn adres wil weten, voor kaartjes of gewoon uit nieuwsgierigheid , email of app me dan even persoonlijk!

Reacties

Reacties

Marianne van Mierlo

Hi Esther, wat goed en weer een geweldig leuk verslag. Klinkt allemaal heel Engels. Bij Celia aten de kids ook eerst en als ze op bed lagen gingen wij eten, zo herkenbaar. Het is ook fantastisch dat je zo goed weg wijs wordt gemaakt en aan alle dingen mee kan doen. Ondertussen heb je al heel wat vrienden van hen leren kennen, dat geeft je ook ruimte.
Nou ik sta ook nog steeds achter je dat je een zeer goed keuze hebt gemaakt door daar naar toe te gaan.
Dank voor je mooi verslag en alle goods daar . Take care, love Marian.

Jacquelien Maas

Hoi Esther,

Wat een prachtig gedetailleerd verslag! Erg knap en super leuk voor iedereen hier in ons koude Kikkerlandje om te lezen! Nora en Maurice zijn in Kreta: Piskopiano. Vlg mij genieten ze enorm!
Tamara en Thomas zijn nu in Dublin. Tamara is daar op huizenjacht en de stad aan het verkennen. Thomas is met zijn nieuwe baan bij Oracle begonnen? Komende maand veel trainingen.
Wij hier saaie mensen aan het worden, geen reuring in de brouwerij. Moeten ff wennen....
Dikke kus en trots op het zusje van onze schoondochter!!
Op naar het volgende verslag!! Kijk er naar uit!!

Wil jij mij je gehele adres mailen.

Henk Maas

Super verhaal, geniet van elke dag

Koos en Peter,

Hoi Lieve Esther, wat leuk om te lezen wat je allemaal heb mee gemaakt.nu, wij hebben veel bewondering voor jou. Wij wensen jou daarom ook veel succes, wij kijken uit naar jou volgende verslag.gr. van uit s'Hertogenbosch.
Houdoe,xxx van Peter en Koos.

Rob Fennema

9 dollar voor een biertje? Ik zou weer terugkomen als ik jou was:) Ha ha, nou weet ik weer waarom het zelf brouwen zo populair is in New Zealand. Mooi om te lezen hoe jij in korte tijd zoveel nieuwe vrienden maakt.

Puck Sietse

Zijn blij te weten hoe je het allemaal ervaart.zijn blij met je blog en weten zeker dat je het daar wel redt.
Dikke kus sen van ons (big hugs)

Suzanne van de Ven-Goudsmits

Hoi Esther, wat leuk om alles te lezen. Ik voel je enthousiasme. Ik weet niet of je het hebt meegekregen, maar je bent van harte welkom in Hamilton bij mijn zus en haar familie. Wat ik minder vind is dat je steeds de temperatuur erbij schrijft....het wordt hier namelijk steeds kouder!!! Geniet ze!

Berta Heslenfeld

Nou ik heb alles gelezen... ben weer helemaal bij! Je bent heerlijk enthousiast en hebt al veel nieuwe ervaringen opgedaan. En o, o... wat schrijf je toch gezellig..echt heerlijk om te lezen. Je gaat het daar wel maken! Lekker spontaan.. en contacten maken... Leuk hoor! Geniet van alles wat er op je padje komt... heel veel succes verder en blijf gezellig schrijven.. dan kunnen we jou allemaal volgen en... wat terug schrijven!!
groetjes Frans en Berta

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active