Esthersimone.reismee.nl

Orientatie dagen

Op dinsdag 23 september kwam ik aan op het vliegveld waar ik een taxi kon bellen die me naar het hotel zou brengen. Dus ik zoek die telefoon, maar kwam eerst langs een bali waar je geld kan omwisselen. Dus ik had euros mee genomen vanuit Nederland en heb ze daar omgewisseld! ((ik voelde me zo rijk want je krijgt zoveel geld (denk je:P) maar het is natuurlijk de wisselkoers. Daarna zocht ik snel de telefoon want ik was zoo moe. Het hotel nam op en vertelde me waar ik heen moest gaan, dus ik daar wachten tot de taxi kwam. Super chill, die bracht me naar het hotel. Ik was zo benieuw hoe alles er uit zou zien, dus ik keek om me heen(sorry jongens) maar het was niet wat ik had verwacht. Het was het arme gedeeldt waar we door heen reden dus het waren soort kroten waar mensen in woonde(had ik totaal niet verwacht). Bij het Hotel aangekomen, was heel raar want het hotel zag er luxe uit vergeleken met de rest er omheen. Bij het hotel snel ingecheckt en naar mn kamer gegaan! Wow mn kamer zag er goed uit en vooral het bed, maar ik had al 3 dagen niet gedoucht, dus ik heb mn koffer opgemaakt mn pjama er uit gehaald en ben eerst een kwartier onder de douche gegaan en vervolgens oin bed geploftJ wel had ik de wekker gezet zodat ik kon skype met Nora! Dus nadat ik dat gedaan had ben ik terug naar mn kamer gegaan waar ik in slaap was gevallen:S en om 21u wakker werd van oh shit ik moet nog eten. Dus snel omgekleed en naar beneden gegaan, en omdat ik geen zin had om in het restaurant te zitten heb ik gevraagd of ikaan de Bar kon etenJ gelukkig mocht dat. Ik betelde Fish and Chips en ging skype met Rob en Tiny( ik heb geprobeert om lang wakker te blijven maar helaas ik had gefaald:P) snel weer naar bed gegaan want ik dacht dat ik om 8u Orientatie dag had.

Dus ik om 6:45 de wekker gezet om te zorgen dat alles goed was en op tijd klaar was, dus ik snel uit checken en ik kreeg een rekening van het avond eten (38Dollar) en vervolgends wou ik ontbijten (ik wou alleen koffie en toast, 12,5 dollar) dus ik dacht als alles zo duur is ben ik snel door mn geld heenL. Om 8u stond ik bij de deur waar we de dagen zouden door brengen maar er was niemand:S dus ik ging daar maar zitten en opgeven moment kwamen er 2 andere meisjes aan lopen, en ik vroeg aan hun of hun ook au pairs waren en ja dat waren ze. Het waren twee duitse meisjes, en die lazen hun mail nog een keer en lazen daar dat het pas om 10U begon :O. dus zijn we naar de lobby gegaan en heb daar geskypt met Stefan en Viev!! (dus de tijd ging best snel) opgeven moment zag ik Romy ( NL meisje die ik ontmoet had in NL bij de voorbereidings workshop) dus ik was zo blij dat ik even nederlands kon pratenJ om 10 u gingen we naar boven en daar waren al meer meiden aangekomen. Daar bleek dat er een nedelands stagaire onze begeleister voor de aankomende drie dagen.

De orientaie dagen we kregen eerst een introductie van wie hun waren en kregen van alles uit gelegd wat we konden verwachten de aankomende dagen. We zaten daar met 11 meiden, 7 duitse, 2 nederlandse en 2 amerikaanse . we moesten in volgorde van leeftijd gaan staan en daarna omstebeurt vertellen waar je vandaan kwam en waar je heen zou gaan. Toen was het 10:30 en was het alweer thee tijd(heel raar maar iedereen heeft dan pauze en eet je wat en drink je koffie of thee) daarna kregen uitleg over hoe onze week er uit zou komen te zien als au pair zijnde. Daarna kregen we uitleg over regels en beleeft zijn! Vooral kinderen worden geleerdt dat ze please and thank you moet zeggen bij alles wat ze willen of krijgen. Daarna gingen we met zn alle lunchen(warm) super lekker maar zo veel. Na de lunch kregen we een sim kaart en een bank pas! Dus ik heb een nieuw nummer( +64221741854) ik app tot en met december mijn eigen nummer maar daarna heb ik alleen mijn nieuwe nummer!! De middag ging super snel voor bij, we kregen uitleg over een 18+ kaart en over een bus kaart! Maar we hadden nog best veel tijd over voor dat we moesten dineren. We kregen beneden in de lobby onze sleutel en daar zag je meteen met wie je op de kamer lag. Ik lag met een van de Amerikaanse meiden op de kamer omdat wij drie dagen zouden blijven. Daarna ging we met een grote groep naar de supermarket(igg dat was de bedoeling maar we werden afgezet in een shoppingmall) niemand vond het erg omdat we nog een paar dingen moesten regelen. Dus ging we wat kopen kwa eten wat we in onze hotel kamer konden op eten maar het was allemaal zo duur in de winkel niet normaalL ( bananen 7 Dollar, komkommer 4,5 dollar) dus ik kocht wat chocochips cookies en was klaar. Ook kocht ik 20 dollar kaart die ik op mn nieuwe simkaart kon zetten, en voor 19 dollar een soort abbo kon kiezen waarbij je kan smsen en bellen naar nieuw zeelandse nummers gratis en 500 MB. Super handig voor de aankomende 12 maanden.

Dag 2
we begonnen we om 9 u met de nieuwe dag dus moesten we om 8:30 ontbijten zodat je op tijd klaar zou zijn!dus ik zag de gelegenheid en ben even gaan skype (mijn nachten zijn nog niet zo als het hoort L). En heb even met vie gepraat en met Nora! En om 8:30 snel ontbijten,, en om 9u in het lokaal te zitten. We hadden die dag CPR (zoals sommige op FB zagen heb ik het behaald) en moesten we verschillende onderdelen doen met poppen en vervolgens als je goed had geoefend kreeg je een casses ( ik weet ff niet meer hoe je het goed schrijft.) en had je een soort van examen. Je kreeg twee verschillende poppen een baby en een iets grote kind. Daarna was het weer morning tea tijd! Na de thee, hadden we verbandjes leggen en wat te doen bij verschillende situaties. ( het was niet zo moeilijk want ik had in NL al zovaak gedaan) ( maar in het engels is het soms toch wat anders). Na de Lunch( je eet warm en er is zoveel:O) krgen we een man (nederlander) Zo fijn je kon vragen stellen in het nederlnds en voorstellen of het ongeveer het was in nederland.Maar die man kwam uitleggen over rijden in NZ( sommige regels zijn zo raar) en je zegt woorden zo raar( vooral Rontonde). Daarna kwamen er mensen van de bank die ons uitleg kwamen geven,( ik kan engels goed verstaan maar hun:O) je kreeg een bank pasje en veel papieren (ik heb mijn host familie gevraag voor hulp). Daarna waren we klaar, en moesten we afscheid nemen van sommige mensen omdat hun moesten gaan naar hun fasmilie en maar twee dagen zouden bleven(helaas Romy ook L) daarna hadden we diner. S avonds ging ik iedere keer zo vroeg naar bed omdat je zo moe bent.

Dag 3
De derde dag draaide vooral om het werken met kleine kinderen onder de 5. Eerst kregen we een presentatie over baby, wat te doen en wat niet. Na de morning tea, kregen we uit gelegd hoe je sommige dingen moet doen(luier verschonen) en opletten. Ook kreeg je een casus wat je zou doen in deze situatie en wat andere zouden doen. ( bijv ik had wat doe je als je naar de toilet moet en je bent in de dierentuin) en je kreeg heel veel informatie over gezondheid en veiligheid in je huis. Je kreeg ook over gedrag van kinderen( was heel intressant) omdat je dan weet wat je kan doen(geen slacht woorden gebruiken als < je bent stout, of je bent niet aardig> maar stop je kan dit niet doen) voor tellen tot 3 en dan op de trap zetten of buiten, is een goede methode. En vooral ben het voorbeeld voor de kinderen, dus zoals jij behandeld wil worden moet je hun ook behandelen. Ook je kan hun prijzen(sticker kaart maken) dat alles wat ze goed doen compliment geven. Ook moet je altijd vertellen wat je gaat doen of wat je wilt gaan doen. Weer lunch (kregen Pizza) leerde we over een programma genaamd EDUCA waar je iedere maand een verhaal op moet schrijven over je host kinderen. Wat de host ouders en jij kan lezen, zodat de ouders lezen wat je doet met de kinderen(je mag er 1 per maand doen maar ik doe zoveel met mn hostkinderen dat ik alles wil opschrijven) ik maak heel veel fotos dus ik kan bij alles ook een foto plaatsen (super leuk!). Nadat we een over vloed van informatie kregen, mochten we even crea beas zijn en gingen we dingen maken en verzinnen wat je met kinderen kan doen. (soms is het zo moeilijk te schrijven in het nederlands want alles gaat in het engels,smsen, en ik ben een boek in het engels aan het lezen, dus soms weet ik het woord niet meer in het nederlands:O)

Het was een drukke week maar ik heb veel geleerd!!

(Bedankt voor al jullie reacties bij de vorige blog!)

Reacties

Reacties

Marianne van Mierlo

Tja Esther wat een lang en goed verhaal weer. Het valt niet mee om in een vreemd land, nieuwe taal en andere regels te wennen de eerste tijd, maar het komt wel. Al die nieuwe dingen kosten veel energie, vooral alles in het Engels, daar wordt je doodmoe van. Als je er wat langer bent ga je ook in die taal denken en gaat het gemakkelijker. Nou veel sterkte en succes met the kids.

Berta Heslenfeld

Wat schrijf je toch gezellig... heerlijk om te lezen!
Dat waren drukke en vermoeiende dagen... dat is duidelijk... maar wel veel geleerd!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active